Saturday, January 2, 2010

Abah 2..

abah ~ 1 januari 2010

aku ngan aki bawak abah g klinik.. klinik suro refer hospital sbb suhu badan abah tinggi sangat.. darah tinggi sangat.. degup jantung pun laju sangat.. badan abah panas sangat tp abah menggigil sejuk..

pegi hospital cuma cek darah (cek yg basic saje.. e.g nk tgk ade denggi ke x..) 3 jam lebih tggu deorang cuma bagi panadol & ors (air garam).. doktor cakap xde pape.. kami balik..

mlm td abah x lena tdo.. badan abah masih panas.. abah susah nafas sbb berkahak.. setengah jam sekali abah pegi bilik air.. abah jalan kena pimpin sbb abah mcm nak tumbang.. dalam keadaan macam ni pun abah masih ingatkan lagi hal anak2.. mula2 siang td abah tanak pegi hospital sbb nnt kakak x sempat nak pegi kenduri tok encik.. abah tanye pasal borang2 balqis nak masuk asrama x siap lagi.. abah tanya pasal kemah untuk kenduri nnt.. abah tanye opi bawak keta hantar atok ke sg buloh dah selamat smp ke belum.. sedih.. abah.. x yah fikir semua2 tu.. abah kena rehat..

abah ~ 2 januari 2010

aku & aki bawak abah pegi klinik lagi.. doktor suro refer hospital lagi.. doktor cakap sepatutnya abah kena masuk air.. sbb dalam badan abah dah kering sgt.. abah kurang air.. kalau mkn minum mesti muntah.. doktor suspek ade jangkitan paru2..

doktor klinik buatkan surat kpd hospital tg karang.. doktor ckp direct pegi je emergency.. sbb hospital ni adalah sangat lembap buat keje.. aku geram sbb smlm nape hospital x cek abis2.. buat keje nak x nak..

pastu ms aku smp hospital anta abah, ada sorang m.a (medical asst) cakap "eh.. ni bukan dah dtg ke hr tu..?" aku cakap "a'ah.. semalam.." m.a ckp lagi "bukan semalam dah cek darah ke..? ok kan..?" pastu die suro aku kuar.. aku sedih.. dah x terjawab.. nangis kat luar.. bongok.. ingat aku nak sgt ke anta abah kat situ.. kalau ade hospital swasta yg dekat kat sini, aku dah anta.. tapi abah x larat dok lama dlm kete..

12.30 tghari, abah kena tahan wad.. demam panas.. dah buat x-ray.. doktor cakap paru2 dah ada jangkitan kuman.. buah pinggang kering sikit.. darah tinggi abah naik.. kencing manis pun ada.. walhal sebelum2 ni cek abah x penah ada darah tinggi & kencing manis.. abah masih x boleh makan.. kalau makan mesti muntah.. suhu badan x turun2.. abah susah nak bernafas.. dah mula banyak kahak.. tapi abah x batuk.. susah nak buang kahak.. butiran perkataan abah dah x berapa jelas.. ya Allah.. berat dugaanmu.. abah.. kuatkan semangat..

MAYBANK.. I'm quit.. aku nak sama2 jaga abah.. x sampai hati nak tgk mama uruskan semuanya sorang diri.. esok dah mula sekola..

* alhamdulillah.. abah dah x lupa lagi.. abah ingat semuanya.. semoga abah cepat sembuh.. amin..

3 comments:

  1. minah,kuatkan smgt- bitun

    ReplyDelete
  2. be strong, minah..
    dan sesungguhnya keputusan ko quit dr mebeng tu adalah pilihan yg tepat.

    ReplyDelete
  3. semoga tabah hadapi ujian Allah ini..aku doakan sabah cepat sembuh..insyaAllah.

    ReplyDelete