Wednesday, May 23, 2012

Amali Sembelihan..

ini merupakan salah satu sukatan dalam matapelajaran agama islam DPLI di ipg.. wajib utk setiap pelajar.. aku mmg la fes taim sembelih ayam ni.. pegang ayam hidup pon x penah sebelum ni.. tapi dek kerana ujian amali ini, maka akhirnya telah selamat seekor ayam disembelih oleh puan tanah.. korang hado? huhu.. kalo aku x sambung blaja kat sini, kompem aku jgk x kan merase pengalaman ni.. sonang jo rupenye.. nebeh je lebih.. aku memula imagin bukan2 je.. nnt darah ayam kuar terpancut2 la.. pastu boleh jd mabuk darah la.. lantas menjadi pitam la.. nebes dr awal sem la bile tahu ada amali sembelih ni.. bukan aku sorang aku rase.. sume kot klasmate aku cmtu.. tp yg paling aku risau bile ayam yang aku sembelih jd bangkai x boleh makan.. owh.. sgt risau kalau urat2 yg sepatutnya putus tp aku x potong..

tp atas bimbingan ustaz dan dorongan rakan2, alhamdulillah terasa yakin mase pegang ayam n masa sendiri nak sembelih ayam.. bak kata ustaz ms dalam kelas.. "nnt kalau kamu posting ke sabah sarawak, kalau susah cr ayam yg halal, sembelih la sendiri.." owh ustaz.. nehi.. nehi.. saya mahu posting yg dekat2 aje.. dekat dengan en suami.. dekat dengan ain.. gambar kat bawah ni siket jek yang aku masukkan.. line tenet x laju x dapat nak masuk sume gambar.. rugi gambar mase aku tgh pegang pisau tadak plak.. manetah cameraman ms tu.. tgh sembelih ayam jgk kot kalo x silap..
















macam-macam ragam boleh tgk hr tu.. dila sgt takut.. tp dgn pejam mata boleh berjaya sembelih..



ayam-ayam yg dah selamat disembelih terpaksa akur utk jd model..



antara ayam yang terpotong abis kepala mereka.. gile ganas tukang sembelih.. pada akhir kejadian terdapat 5 ekor ayam (yg tidak boleh dimakan) daripada 100 ekor semuanya  kerana proses penyembelihan yg tidak sah dan sempurna.. maka terpaksa dikebumikan begitu saja..

pastu ayam-ayam yang dah disembelih ni di masak oleh seorang tukang masak.. tapi aku x dan merasa sbb sebok sgt nak balik kg.. lame dah x balik kg mase ni.. dapat tahu jek senin xde klas, laju2 g beli tiket.. sekian saje laporan hari kejadian sembelih ayam.. soon kalo rajin apdet sambungan amali pengurusan jenazah plak..

No comments:

Post a Comment