Tuesday, March 7, 2017

Kisah Cikgu ~ Balik Malam

Cerita ini pendek. Tapi mendalam. Membuat hati ibu sedikit tersentuh. Anak sekarang memang bijak.

Cerita 1..

"Ibu.. bila besar nanti Ain nak jadi apa ye?" tanya Ain kepadaku sebaik sahaja pulang dari taska.

"Kenapa Ain tak tahu nak jadi apa? Bukan ke sebelum ni Ain dah ada cita-cita?" balasku lembut.

"Ye lah.. Tapi sekarang Ain dah tak tahu nak jadi apa. Ain nak kerja yang balik siang. Ain tak nak kerja yang balik malam."

Cerita 2..

Ain dan adiknya Ainul sedang bermain doktor-doktor. Kakak jadi doktor, adik jadi nurse. Pesakit adalah ibu. 

Sedang doktor Ain check ibu, tiba-tiba dia berkata "Ok. Awak boleh check dengan nurse. Saya nak balik cepat ni."

"Eh.. Tapi doktor tak habis check saya lagi ni." jawabku.

"Eh.. Tak boleh. Saya ada anak. Saya tak boleh balik malam. Nanti saya lambat nak ambil anak saya." balas doktor Ain.

................................................................................................................................................

Oh anak. Maafkan ibu dan ayah. Sebelum ni Ain pernah nak jadi cikgu. Ibu cikgu. Tapi ibu balik sekolah, hampir maghrib baru sampai rumah. Ayah pula bomba. Lagi susah nak balik di siang hari. Ain juga pernah nak jadi bomba.

Tapi sekarang keinginan Ain itu termati atas sebab dia tak nak kerja yang balik malam. Dia faham perasaan anak yang diambil lewat dari taska. Dia faham perasaan anak yang lama sangat duduk di taska. Dia faham perasaan anak yang tertunggu-tunggu ibu dan ayah muncul di taska tika hari masih cerah.

Maafkan kami anak-anak. Kami akan cuba yang terbaik. Moga anak-anak ini menjadi anak solahah dan memahami kami suatu hari nanti. Amin..

No comments:

Post a Comment