Wednesday, April 28, 2010

Pameran Kuih..

ini adalah karangan bergambar lagi.. huhu.. aku mmg malas gile nak taip cite pepanjang tanpa gambar.. rase mcm kena buat karangan dalam peksa je.. huhu.. td ade pameran kuih/makanan tradisional sempena minggu sivik.. lokasi kat dewan besar skolah..

aku & cikgu roslan (kanan sekali) telah mendapat tugasan utk handle pameran ini.. yg terlibat ialah pelajar2 tingkatan 3..


ok.. group ni dapat tempat pertama.. buat kuih koci..kuih sedap & hiasan menarik.. (ntah bakul hantaran sape la bdk2 ni rembat kat umah.. huhu..)


ni plak group yg dapat tempat ke-2.. kuih tako..


bahan-bahan yg terlibat.. lupe plak amik gambar daun pandan skali..


ini kuih tako yg dah siap..


potong comey2 senang nak rase.. sedap.. sbb tu bleh menang..


ini plak pemenang tempat ke-3.. lepat pisang.. comel2 je deorang buat.. sedap plak tu.. hiasan menarik.. brochure resipi pon menarik.. taniah..


ni budak2 sengal.. hu.. sesedap jek aku kate orang.. tahun lps aku ajar deorang sejarah.. 2 aktif.. mmg sgt aktif dalam klas.. kat luar klas lagi la aktif.. siap mintak tlg aku bwk deorang 'fly'.. tp aku x buat.. hehe.. tetibe baik.. sbb ms tu bdk2 tu br lps kene gantung sbb 'fly' dr asrama.. 'fly' pon sbb nak beli makanan.. sian.. teringat zaman2 skola dulu x sabo tggu elyn & masitah balik dr 'fly' semata2 beli rangka ayam kat pasar.. haha.. bagus korang.. x penah kantoi..


bdk2 td buat murtabak pisang.. sedap weh.. kalo kat umah nih, aku bleh abis 3 keping sorang dgn slumbernye..


deorang plak buat kuih peria..


ini bahan-bahannya.. mcm bahan buat kuih koci jgk.. bezanya x balut ngan daun pisang..


bentukkan kuih tu lonjong.. pastu ketak2 kat atas tu buat pakai tandan kelapa.. kreatif kan.. mmg tradisional laa.. sedap plak tu..


ini plak bahulu gulung.. aku rase deorang beli bahulu nih.. huhu.. sbb tu dpt saguhati je..


potong cantik2 jd menarik plak utk dimakan..


ni budak2 kelas 3 Etika.. aku ajar deorang subjek kaunseling.. w/pun kategori klas ujung2, tp deorg baik & mendengar kate.. aku suke la masuk klas depa nih.. respon baik selalu w/pun ade sengal2.. meh tgk ape deorg masak..


kuih sagu.. yg lembik2 bulat slalu warna merah salut kelapa.. dulu kecik2 aku panggil kuih telur katak.. yg ni deorg buat kalerful plak.. cantik & sedap..


ok.. ni plak klas yg degil tahap aku naik darah tinggi.. penah nangis ok kat bilik guru sbb bengang sgt.. rase nk baling kasut.. haha.. emo.. aku ajar deorang tahun lps.. klas 2 Dedikasi subjek sivik.. saje amik gambar deorang.. degil2 pon cikgu sayang.. hai la anak murid..


ni pon saje2 amik.. sbb deorg baik ala2 sopan gitu.. kuih pau.. sedap jgk.. tp sori x menang.. saingan sgt sengit..


penah makan kuih nih..?? ni namanye kuih tepung gomak.. inti dalamnye kelapa.. rase sedap jgk.. mcm liat2 sket..


cara2 membuatnye.. sape berminat bleh klik pada gambar.. kot2 nak masak kat umah mertua ke.. hehe.. (kat umah sendiri pon aku jarang masak..)


dgn tamaknye aku melantik diri sendiri utk jd pengadil.. import cik ema nih skali.. inilah pengadil untuk pertandingan hari ini.. tgk badan kecik.. tp perut kami besar.. haha.. pikirlah.. ade 44 buah gerai.. jd 44 ketul dr segala jenis kuih telah masuk ke dalam perut aku.. karipap, pulut panggang, koci, buah melaka, donat, keria, bahulu, bahulu kemboja, kek batik, kek pelangi, pulut kuning, jeli kelapa, lepat pisang, dan banyak lagi.. ade lebih kurang 40 jenis kuih jgk sbb lain gerai lain kuih.. adoi.. serius tekak aku dah naik loya mase gerai yg ujung2 tu.. tp kena makan & telan jgk. kang kecik ati budak2.. x adil plak jd hakim..


lastly.. sementara tggu penyampaian hadiah, budak2 ni melepak lak ngan kami.. tolong kemas dewan.. tp haihh.. camne aku bleh x perasan deorang ni sebenarnye ponteng klas.. tingkatan 3 ok.. klas 1st plak tu.. huhu.. sporting melampau cikgu akmar nih.. sbb dulu aku pon suke ponteng klas.. ;p .. lenkali jg buat lagik ye..

* alhamdulillah pemeran berakhir dgn jayanya.. thn dpn bg i handle prgrm lain plak yek.. banyak pengalaman, luas pengetahuan..

3 comments:

  1. fuh.. smpai 40 lebih gerai nk kena rasa..
    kalau aku, hilang dah deria rasa selama seminggu.
    patut la kalau pertandingan masak kt tv tu ada saringan2..
    chef pon tak lalu nk rasa byk2..
    thihihi..

    ReplyDelete
  2. hai cikgu..semua kuih pon sodap..selera nampak..ada papeke..hehe..(mulalah mak buyung nk serkap jrg..)

    ReplyDelete
  3. poonz : haha.. seb baik deria rasa aku x ilang.. bleh la kalo nak amik aku jd pengacara jalan2 cr makan tu.. ;p
    ella : hehe.. serkap jarang mak buyung x dpt tangkap ayam laa.. belum lg..

    ReplyDelete