Friday, May 22, 2020

Bakar kek dalam periuk..

Oven rumah mama rosak.. Jadi keinginan buat kek tu mmg tinggi lah bila pkp duduk lama kat rumah kan.. Jadi aku terai lah masak kek dalam periuk.. Boleh rupanya oihh.. Jadi sangat.. Dah bape kali dah aku terai buat kek ni.. Semua jadi..

Tapi kek mudah je lah.. Guna resipi 3.2.1.1.. 3 telur.. 2 cup tepung naik sendiri.. 1 cup gula.. 1 cup planta.. Mula-mula blender gula dan planta sampai kembang.. Pastu masuk telur 1 per 1.. Blender lagi.. Pastu masuk tepung.. Gaul- gaul pastu blender sikit.. Tak lama sangat.. Owh lupa.. Perasa tu boleh letak apa2 je.. Esen vanila 1 sudu kecil.. Atau parut kulit oren 3 biji.. Atau 2 sudu besar serbuk koko.. Atau apa-apalah perasa yang nak.. Lepas tu boleh la masuk dalam periuk.. Bawak periuk tu aku alas kertas a4 putih..

Masukkan kek dalam periuk.. Yg ni tadi adunan kek tu aku bagi 3 bekas.. Lepas tu letak pewarna.. Letak dalam periuk guna sudu kat tengah-tengah periuk.. Selangselikan warna.. 

Tutup periuk.. Aku lapik periuk dengan tudung periuk lain.. Pastu guna api kecil.. 

Pastu bila dah naik tinggi dan agak masak (ni lebih kurang 45 minit ke 1 jam juga), aku keluarkan kek tu balikkan atas pan pula.. Sbb kan guna api bawah saja.. Jadi bahagian atas kek agak basah.. Aku suka garing.. Lepas balik ni, biasa aku tunggu 30 minit je paling lama.. 

Tadaaa.. Kek dah siap.. Sapa kata xde oven x boleh buat kek oihhh.. 


No comments:

Post a Comment