Monday, November 22, 2010

Check up Lagi..

saje la gatai nak cite pasal aku check up lg.. bukan x penah check up pon.. dah lame kan stat cek2 ms buat buku merah utk cek ibu mengandung kat klinik kerajaan.. aa.. mase awal2 peknen org lain cek sebulan sekali.. pahtu mase dah 7 bulan ke atas cek 2 mggu sekali.. pahtu dah 9 bulan cek seminggu sekali.. tp aku baru 3 bulan dah kene cek 2 mggu sekali.. huhu.. sebab..? sbb sangkut ujian air kencing hr tu laa.. bila ade kencing manis, si ibu disenaraikan dalam kes2 yg berisiko dan kena dipantau selalu.. nama aku siap ade tulis kat whiteboard klinik dlm bilik nurse tu lagi (yg atas skali lak tu).. hehe..

memula dulu aku kan asik emo jek kan.. tp skarang dah ok.. alhamdulillah.. aku xde la smp x mkn nasik.. sbb HB darah aku slalu asik ngam2 saje.. cek HB darah utk pastikan si ibu x kurang darah.. kalau kurang darah dah kira kes lain plak.. normal HB darah ialah 11.. result HB darah aku mesti 11.1 atau 11.2.. huhu.. aku agak risau kalau turun..

nasihat kepada rakan2 yg belum penah peknen atau yg bakal peknen atau yg baru kawen atau yg dah nak kawen atau belum kawen pon same.. sila jaga pemakanan sepanjang tempoh anda peknen nanti.. supaya x sangkut ape2 penyakit seperti aku.. susah ok sbb anda akan byk kena buang mase di klinik.. lagi2 klinik gomen.. kan ramai org.. melainkan anda check up sepanjang 9 bulan sume di klinik swasta..

Ali dah berusia 23 minggu (5 bulan lbeh dah nak masuk 6 bulan).. skang ni berat aku dah 50.6kg.. berbanding berat asal 47kg.. owh.. patut aa segala jenis pakaian aku rase dah ketat, sendat & mendat.. dah tadak baju kurung yang selesa utk dipakai.. kain la terutamanya.. pahni aku nak pinjam baju kurung mama la.. hehe.. jimat belanja.. ke ade sape2 yg nak sedekah aku baju kurung mereka..?? makin membesar rupenye aku.. pasni setiap 2 mggu berat aku akan naik 1kg.. owh.. sgt takut okeh.. takut x bleh kurus balik.. nnt jeans2 aku sapa nak pakai.. baju2 kebaya aku lagi.. huhu..

** Ali sudah 3 mggu pandai bertinju.. ntah bertinju ke ntah main bola sepak ke aku hentam jek.. hehe..

2 comments:

  1. HB aku yg biasa ketika mengandung adalah kurang dari 9.. di ulangi, kurang dari 9.. smpai suma jenis ubat utk naikkan HB aku makan. dan dapat sembelit juga dari ubat itu. sekian, mekasih..

    ReplyDelete
  2. owh.. byk la ubat kena makan eh.. huhu.. xpe.. dah selamat bersalin pon ko.. dan aufa sudah menjadi bulat..

    ReplyDelete