Tuesday, October 5, 2010

Kesah Air Gula..

semalam aku ade check up & kena minum air gula.. sbb mama ada kencing manis.. jd disebabkan aku peknen & aku keturunan maka aku pon dipaksa minum air gula.. nak tau banyak mane..?? tgk gambar cawan kat bawah nih.. nurse bagi minum dalam cawan ni.. aku tgk die bancuh gula smp 1/2 cawan.. pastu airnye penuh.. aku kene abiskan dalam mase 5 minit.. wekkk.. x sedap langsung.. pastu aku kene tggu 2 jam kemudian utk cek darah & urin lagi sekali.. nak dapatkan result sebelum minum air gula dan selepas minum.. sementara tggu tu aku x minum air masak pon.. bibir rase melekit2 cam pakai lipstik.. org lain aku tgk minum jek air masak..


setelah tggu selama 2 jam smp bosan2 (smp org kat klinik tu dah lengang).. cek gula dalam darah ~ keputusannya --> 8.1 aiseh.. macam tinggi.. (normal = 6).. pastu masuk bilik doktor :

doktor : gula awak tinggi.. ade kencing manis ye ni.. so lepas ni kena kurangkan makan2 yg yg berat macam nasik, mee, bihun, kue teow bla bla bla..

aku : (diam ~ tergamam ~ terkesima)

doktor : pasni amik darah lagi.. pastu awak pegi klinik sg sireh utk amik tarikh appmt utk amik darah lagi..

aku : (nak nangis.. tapi tahan..)

otw nak ke klinik sg sireh air mata aku dah macam ujan lebat dah.. smp klinik, lap2 mata bajet nurse x perasan.. huhu.. skali klinik tutup coz nurse g melawat pesakit2 kat umah.. masuk keta ade misscall dr en gaban.. aku call balik.. mengadu2 pastu ujan balik air mata aku.. pastu tepon mama lak.. mama sempat bebel.. lagi la lebat ujan air mata aku siap nangis smp t'sedu2..

jam baru kul 12 tghari.. aku nak balik skola tapi rase malu plak dgn mate sembap2.. otw g skola tu nangis x mau berenti2 plak.. last2 aku tepon dora mintak tlg bawakkan balik laptop aku.. tlg punch skali.. x jadi g skola trus amik mama kat tabika.. smp skola mama, sambung ujan air mata lagik.. balik umah tu mase cite kat abah pon aku nangis lagi.. sambil2 tgk tv sambil2 kesat air mata.. smp malam asal aku teringat je, mata aku mesti ujan.. huhu..

aku pon x tau sebab ape aku nangis beria2 sgt tu.. menyesal makan nasik banyak2 pon ade.. menyesal x minum susu pon ade.. tapi bile emosi aku dah stabil ni, bile pikir2 balik sebenarnye aku nangis sbb pasni aku dah x leh makan2 banyak2 & makan yg merepek2 dah.. huhu.. aku dah fobia ngan nasik.. aku x tau ape yg boleh makan.. stat dr smlm aku mkn roti fiber jek.. ngan air masak.. or susu.. yg lain aku x berani makan dah.. sedeh weiii.. sian Ali.. Ali cukup makan x nnt.. ibu risau..

3 comments:

  1. alhai...ciannyer kwn aku nih..aku baru nak blanje eskem..hahaha

    ReplyDelete
  2. ala.. biasa la tu. lagi2 sbb keturunan plak. aku haritu seminggu baru dia bgtau result minum air gula tu. saspenda tul..

    biasa la time preggy ni..
    emosi tak bertempat..
    mmg susah nak kawal..

    ReplyDelete
  3. sama la..masa mengandung first dulu, bila dpt tau gula tinggi, terus nangis2. asal tingat je mesti nangis. kita je yg tau perasaan kita cam ner..
    time ngandung anak ke-2 ni pn kena check gula gak, mmg amat takut tp belum check lg. heeee..amat takut okey..

    ReplyDelete