Thursday, February 2, 2012

Kelas Pergerakan Asas 1.2.2012



alatan : bola
aktiviti warm up : menggolek bola secara bergilir-gilir. apabila bola smp ke belakang, orang belakang sekali akan berlari ke depan dan ulang pergerakan.





alatan : pundi kacang
aktiviti warm up : membaling pundi kacang kepada rakan di belakang dan rakan akan menyambut. apabila alatan smp ke belakang, orang belakang sekali akan berlari ke depan dan ulang pergerakan.





alatan : bola
aktiviti warm up : melantun bola. lantun bola kepada rakan di sebelah. apabila bola smp ke hujung, orang terakhir akan berlari ke depan dan ulang pergerakan.





alatan : bola besar
aktiviti kemuncak : permainan dengan manipulasi alatan bola besar iaitu menggolek bola tersebut ke arah gol untuk mendapatkan mata. terdapat 2 kumpulan yang terlibat. hantar bola kepada rakan juga dengan cara menggolek.





alatan : bola besar
aktiviti kemuncak : manipulasi alatan dgn cara membaling. cara pemainan sama seperti bola jaring cuma tidak perlu menjaga gerak kaki. pejaga gol akan menjaga kawasan gol dan tangkap bola yang di baling oleh rakan untuk mendapatkan mata.




alatan : bola
aktiviti cooling down : menyepak atau menendang dalam bulatan. pastikan bola tidak terkeluar dan tidak boleh menahan bola dgn selain drpd kaki. contoh : sekiranya tahan bola menggunakan tangan boleh dikenakan denda.



alatan : bola
aktiviti cooling down : menggolek bola kpd rakan dan bola mesti melalui bawah kaki (yg dibengkokkan) sambil diiringi muzik. bila muzik dimatikan, orang yg memegang bola perlu bangun dan melantun bola mengelilingi bulatan dan duduk di tempat asal. ulang pergerakan.



No comments:

Post a Comment