Friday, February 24, 2012

Kelas Pergerakan Asas 23.2.2012 (1)


Kelas hari ini berkaitan topik "Teaching Game for Understanding" (TGfU) ~ Model Bunker & Thorpe.

Pada tahun 2004, Webb and Pearson telah mengkategorikan permainan kepada 4 kategori utama :
1. Target
2. Striking / Fielding
3. Net / Wall
4. Invasion

Pelajar dibahagikan kepada 4 kumpulan mengikut kategori permainan di atas. Setiap kumpulan perlu mencipta 1 permainan baru mengikut kategori masing-masing.

Permainan 1 : Target ~ menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapatkan mata. Contoh : bowling, archery, golf.

Permainan dinamakan Memburu Ketam
Terdapat 2 kumpulan yang terlibat dalam 1 gelanggang. 1 kumpulan akan menjadi sang ketam berada  di tengah-tengah.  Kumpulan lawan pula akan berada di luar gelanggang (arah depan dan belakang sahaja ~ tidak boleh di tepi gelanggang). 4 biji bola besar akan digunakan untuk digolek ke arah sang ketam di dalam gelanggang. Sang ketam boleh mengelak (dengan cara bergerak mengesot kaki ke kiri atau ke kanan ~ di atas garisan sahaja. Sang ketam tidak boleh berlari)

Permainan 2 : Striking / Fielding ~ Perlawanan yang melibatkan 2 pihak. Mengumpul mata melalui larian yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan. Contoh  : baseball, softball, criket.
Terdapat 2 kumpulan. 1 kumpulan akan menampar bola kemudian pemukul akan lari 1 pusingan melalui kon-kon yang telah ditetapkan.  


Sementara itu pihak lawan yang berada di luar gelanggang akan menangkap bola untuk dimasukkan ke dalam lubang tayar. Wakil pihak lawan yang dibenarkan berada dalam zon tayar hanya 2 orang. Dalam zon tayar pemain tidak dibenarkan berlari sambil membawa bola (mesti passing kepada kawan yang dekat dengan tayar, atau baling bola terus untuk masuk ke dalam lubang tayar.

Pihak lawan yang berada di luar gelanggang pula akan menyabut bola menggunakan kain. Sekiranya bola dapat disambut dengan kain, maka pemukul dikira mati dan tidak boleh lari. 

Permainan 3 : Net / Wall ~ permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding. Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang. Contoh : badminton, squash, tennis, ping pong etc.


Permainan bola tampar ala paralimpik ini menggunakan ruang yang kecil sahaja.  Bilangan pemain adalah 4 atau 3 sebelah. Kon dan  kayu di tengah-tengah menjadi net pemisah antara kedua-dua pihak lawan. Pemain tidak boleh berganjak dari tempat duduk asal (pergerakan lokomotor).

Permainan 4 : Invasion (Serangan / Kawasan) ~ Permainan sepasukan. Dalam jangkamasa tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpul mata. Contoh : bola sepak, bola keranjang, bola baling, hoki, ragbi etc.

Terdapat 2 kumpulan dalam 1 gelanggang. Cara membaling bola kepada rakan ialah dengan membaling bola ke belakang (tanpa melihat). Rakan yang telah berjaya menyambut bola tidak boleh bergerak (menukar gerak/arah kedudukan kaki  untuk membaling bola kepada rakan lain di belakang. Sebaliknya rakan yang perlu pergi menunggu dibelakang rakan yang memegang bola.



Cara memasukkan bola ke dalam gol ~ pemain perlu membongkok dan membaling bola ke dalam bakul melalui bawah kaki. Ketika menjaringkan gol, pihak lawan tidak boleh menghalang atau menepis bola.

2 comments:

  1. LECTURE SAYA MEMBERI TUGAS KEPADA SAYA SAMA SEPERTI YANG AKAK LAKUKAN... MOHON SHARE IDEA~~

    ReplyDelete